و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در ایه ۸ سوره عنکبوت امده :

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا ۖ وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.

... و شما را از آنچه انجام می‌دادید با خبر خواهم ساخت!

منظور چه کاری است که از انجام دادن آن ما را آگاه خواهند کرد؟ 

و اینکه اشاره به چه زمانی داره یعنی قیامت؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

به این آیات قرآن که آیه 8 سوره عنکبوت را تشریح میکند توجه فرمایید:

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿الجمعة: ٨﴾

بگو: «آن مرگى كه از آن مى‌گريزيد، قطعاً به سر وقت شما مى‌آيد؛ آنگاه به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانيده خواهيد شد، و به آنچه انجام می دادید، آگاهتان خواهد كرد.»

زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ﴿التغابن: ٧﴾

كسانى كه كفر ورزيدند، پنداشتند كه هرگز برانگيخته نخواهند شد. بگو: «آرى، سوگند به پروردگارم، حتماً برانگيخته خواهيد شد، سپس شما را به آنچه كرده‌ايد قطعاً واقف خواهند ساخت، و اين بر الله آسان است.»

آیات فوق می فرمایند که پس از مرگ نفس انسان به سوی الله بازگردانده می شود و سپس الله که دانای غیب و آشکار است انسان را از کارهایی که انجام داده باخبر می سازد. حال سوال این است که الله ما را دقیقا به چه اخباری واقف خواهد کرد؟ پاسخ این سوال در آیه ذیل بیان شده است:

يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿القيامة: ١٣﴾

و در آن روز انسان را از تمام كارهايى كه از پيش فرستاده یا قصور کرده آگاه مى‌كند!

بنابراین، الله ما را نسبت به کارهایی که در دنیا می کردیم یا نسبت به کارهایی که نسبت به انجام دادن آن کوتاهی کردیم، آگاه می سازد. همچنین الله در آیه دیگری از قرآن در این خصوص می فرماید:

عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ ﴿الإنفطار: ٥﴾

هر نفسى آنچه را پيش فرستاده و بازپس گذاشته، بداند.

نتیجه

در آیه 8 سوره عنکبوت؛ قرآن ضمن سفارش به نیکی کردن به پدر و مادر صریحا اشاره کرده که اگر پدر و مادر خواستند تو را به شرک متمایل کنند، از ایشان بهیچ وجه در این زمینه پیروی و اطاعت نکن. قرآن در ادامه می فرماید که همه ما انسانها بسوی الله برگردانده می شویم  و الله ما را نسبت به کارهایی که انجام می دادیم، باخبر و واقف خواهد ساخت. آیات دیگر قرآن نیز در همین زمینه نشان داد که در روز قیامت، الله هر انسانی را نسبت به کارهایی که کرده باخبر می سازد. چه کارهایی که انجام داده یا از پیش فرستاده و چه کارهایی که کوتاهی و قصور کرده یا نفرستاده است. بدین سان است که الله برای هر انسان مشخص می کند که آیا رستگار است یا خیر. 

بوسیله ی
...