و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
افرادی هستند که با استفاده از ستاره و سیارات و علم نجوم نسبت به گذشته زندگی افراد خبر می‌دهند و آینده را پیش‌بینی می‌کنند(بعضا این اخبار هم درست از آب درمی‌آیند).

نگاه وحی به این اعمال با توجه به ممنوعیت فالگیری و رمالی و کمک گرفتن از مردگان چیست؟ آیا این کار هم مصداقی از رمالی و کمک گرفتن از مردگان است؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

خیر. مطابق آیات وحی، آنچکه از ستارگان و بروج و سیارات در آسمان ظاهر می شود، هیچ نقش و تاثیری در زندگی انسان ندارد:

ای خاندان اسرائیل کلامی را که خداوند به شما می‌گوید بشنوید! 2 خداوند چنین می‌گوید: «طریق امت‌ها را یاد مگیرید و از علامات افلاک مترسید زیرا که امت‌ها از آنها می‌ترسند. 3 چونکه رسوم قومها باطل است که ایشان درختی از جنگل با تبر می برند که صنعت دستهای نجار می‌باشد. 4 و آن را به نقره و طلا زینت داده، با میخ و چکش محکم می‌کنند تا متحرک نشود. 5 و آنها مثل مترس در بوستان خیار می‌باشند که سخن نمی توانند گفت وآنها را می‌باید برداشت چونکه راه نمی توانند رفت. از آنها مترسید زیرا که ضرر نتوانند رسانید و قوت نفع رسانیدن هم ندارند.» (صحیفه ارمیا فصل 10 آیات 1 تا 5)

مطابق آیات فوق، این امت های کافر هستند که به علامات افلاک و آسمان توجه دارند یا از آن می ترسند. خداوند در آیه فوق به صراحت دستور داده که مومنین به کلام الهی نباید هیچ ترسی از علامات آسمان داشته باشند. چرا که ستارگان و سیارات و نشانه های آسمان را خداوند خلق کرده و اوست که بر همه آنها تسلط دارد و آنها را برای ما انسانها بر روی زمین، مسخر نموده است:

و خدا گفت: «نیرها در فلک آسمان باشند تا روز را از شب جدا کنند و برای آیات و زمانها و روزها و سالها باشند. 15 و نیرها در فلک آسمان باشند تا بر زمین روشنایی دهند.» و چنین شد. 16 و خدا دو نیر بزرگ ساخت، نیر اعظم را برای سلطنت روز و نیر اصغر را برای سلطنت شب، وستارگان را. 17 و خدا آنها را در فلک آسمان گذاشت تا بر زمین روشنایی دهند، 18 و تاسلطنت نمایند بر روز و بر شب، و روشنایی را ازتاریکی جدا کنند. و خدا دید که نیکوست. 19 وشام بود و صبح بود، روزی چهارم (تورات صحیفه پیدایش فصل 1 آیات 14 تا 19)

وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿النحل: ١٢﴾

و شب و روز و خورشيد و ماه را براى شما رام گردانيد، و ستارگان به فرمان او مسخر شده‌اند. مسلماً در اين [امور] براى مردمى كه تعقل مى‌كنند نشانه‌هاست.

با استناد به آیات کلام وحی، سنت استفاده از منجمین و پیشگویی بر اساس کواکب و علائم آسمان از سنت های کافران است که در آیاتی در خصوص نابودی تمدن بابل بدان اشاره شده است: 

(ای بابِل) از فراوانی مشورت هایت خسته شده‌ای پس تقسیم کنندگان افلاک و رصدبندان کواکب و آنانی که در تاریکی ماه ها اخبار می‌دهند بایستند و تو را از آنچه بر تو واقع شدنی است نجات دهند. 14 اینک مثل کاهبن شده، آتش ایشان را خواهد سوزانید که خویشتن را از سورت زبانه آن نخواهند رهانید (صحیفه اشعیاء فصل 47 آیات 13 و 14)

در آیات فوق، خداوند خطاب به بابل و تمدن آن می گوید که پس چرا منجمین و پیشگویانت نتوانستند تو را از غضب خداوند نجات دهند؟ 

نتیجه

خداوند به مومنین دستور داده که از ستاره ها و علائم آسمان، هیچ ترس و واهمه ای نداشته باشند. بلکه از خداوند ترس و واهمه داشته باشند:

یهوه خدای خود را پیروی نمایید و از او بترسید، واوامر او را نگاه دارید، و قول او را بشنوید و او راعبادت نموده، به او ملحق شوید (تورات صحیفه تثنیه فصل 13 آیه 4)

در خصوص اینکه برخی برای موجه جلوه دادن این سنت های کافرانه به تعبیراتی در دنیای روزمره استناد میکنند، توصیه می شود آیات فصل 13 صحیفه تثنیه از تورات را تماما مطالعه کنید. در آن آیات حتی پیامبری که به غیر کلام الله دعوت کند، باید کشته شود، چه رسد به فالگیران آسمان که در صدد موجه جلوه دادن کار خود برای شهرت و درآمد می باشند. 

بوسیله ی
...