و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
رابطه بین دین و سعادت دنیوی چیست؟ آیا صرف دین داری، آب و نان می شود؟ و شکم گرسنه زن و بچه را سیر میکند؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+5 امتیاز

دین دستوراتی است که توسط خالق در قالب کتاب الهی نازل شده و تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. آن دستورات کتاب الهی، متضمن سعادت و نجات دنیوی و اخروی انسان است. بر این اساس انجیل و قرآن می فرمایند که توجه به دین و دستورات آن باید اولین اولویت زندگی انسان باشد، حتی بالاتر از نان شب و سقف بالای سر! :

بنابراین به شما می‌گویم، از بهر جان خود اندیشه مکنید که چه خورید یا چه آشامید و نه برای بدن خود که چه بپوشید. آیا جان، از خوراک و بدن از پوشاک بهتر نیست؟ مرغان هوا را نظرکنید که نه می‌کارند و نه می‌دروند و نه در انبارها ذخیره می‌کنند و پدر آسمانی شما آنها رامی پروراند. آیا شما از آنها بمراتب بهتر نیستید؟ و کیست از شما که به تفکر بتواند ذراعی برقامت خود افزاید؟ و برای لباس چرا می اندیشید؟ در سوسنهای چمن تامل کنید، چگونه نمو می‌کنند! نه محنت می‌کشند و نه می‌ریسند! لیکن به شما می‌گویم سلیمان هم باهمه جلال خود چون یکی از آنها آراسته نشد. پس اگر خدا علف صحرا را که امروز هست و فردا در تنور افکنده می‌شود چنین بپوشاند، ای کم‌ایمانان آیا نه شما را از طریق اولی؟ پس اندیشه مکنید و مگویید چه بخوریم یا چه بنوشیم یا چه بپوشیم. زیرا که در طلب جمیع این چیزها امت‌ها می‌باشند. اما پدر آسمانی شما می داند که بدین همه‌چیز احتیاج دارید. لیکن اول ملکوت الله و عدالت او را بطلبید که این همه برای شما مزید خواهد شد. پس در اندیشه فردا مباشید زیرا فردا اندیشه خود را خواهد کرد. بدی امروز برای امروز کافی است (انجیل صحیفه متی فصل ٦ آیات ٢٥ الی ٣٤)

آیات فوق آنچنان واضح و صریح بیان شده اند که جای هیچ توضیحی باقی نیست. لیکن این را بدانیم که قرآن نیز در این خصوص هشدار داده است:

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﴿التوبة: ٢٤﴾

بگو: «اگر پدران و پسران و برادران و زنان و اقوام شما و اموالى كه گرد آورده‌ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و خانه هایی را كه می پسندید، نزد شما از الله و پيامبرش و جهاد و تلاش در راه الله دوست‌داشتنى‌تر است، پس مشغول باشيد تا الله فرمانش را [به اجرا در]آورد.» و الله گروه فاسقان را راهنمايى نمى‌كند.

بنابراین، دغدغه فرد متدین به کلام الهی باید جهاد و تلاش در راه فرمان های خداوند باشد، نه اینکه نان شب و زن و بچه را بهانه ای برای عدم اجرای دستورات دین در زندگی خود کند. در آنصورت هم زندگی دنیا را از دست می دهد و هم آخرت او تباه می گردد. 

بوسیله ی
...