و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+6 امتیاز

با سلام

با توجه به آیات مبارکه زیر از سوره شریفه "حدید":

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ﴿۲۲﴾ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۲۳﴾

هيچ مصيبتى نه در زمين و نه در نفسهاى شما [= به شما] نرسد مگر آنكه پيش از آنكه آن را پديد آوريم در كتابى است اين [كار] بر خدا آسان است(۲۲)  تا بر آنچه از دست‏ شما رفته اندوهگين نشويد و به [سبب] آنچه به شما داده است‏ شادمانى نكنيد و خدا هيچ خودپسند فخرفروشى را دوست ندارد(۲۳)

آیا تمام اتفاقات زندگی انسان از پیش تعیین شده است؟

مربوط به این پاسخ: تقدیر انسان در کلام الله
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
اینکه خدا از تقدیر انسان آگاه است ولی همان انسان می‌تواند آن را تغییر دهد که نتیجه می‌شود عدم آگاهی خدا از تقدیر انسان! :
من تصمیم دارم کسی را بکشم، این گناه تقدیر من است.
یکهو تصمیم عوض کرده نمیکشم.
نتیجه اینکه تقدیر انسان یکی بیشتر نمیتواند باشد و اگر آدمی بتواند تقدیر الهی خود را تغییر دهد یعنی خداوند عالم به این تغییر نبوده.

2 پاسخ

+2 امتیاز

مقدمه ای در خصوص علم الله:

الله که خالق است بر گذشته و حال و آینده تسلط دارد و اوست که ما را از گذشته و حال و آینده خبر داده است. آیات قرآنی در خصوص قیامت نمونه ای از اتفاقات آینده است که به تفصیل در قرآن بدان پرداخته شده و معلوم می دارد که الله آینده را دقیقا می داند و بخشی از آنرا در کلام وحی برای انسان بیان کرده است. چرا که همین الله از قدیم و ازل نیز وجود داشته است. در زبور می فرماید:

 تخت تو از ازل پایدار شده است و تو از قدیم هستی (مزامیر فصل 93 آیه 2)

پس الله هم گذشتگان را می شناسد و هم آیندگان را و در علم او در خصوص گذشته و حال و آینده هیچ تردیدی نیست: 

وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ ﴿الحجر: ٢٤﴾

و به يقين، پيشينيان شما را شناخته‌ايم و آيندگان [شما را نيز] شناخته‌ايم.

اما آیا اتفاقات زندگی انسان از پیش تعیین شده است؟

بله. مطابق آیات 22 و 23 سوره حدید، اتفاقات از پیش تعیین شده و الله همه چیز را از قبل می داند. لیکن همین قرآن در آیات دیگر نیز فرموده که انسان بواسطه معاهده ای که با خداوند دارد می تواند "تقدیر" خود را تغییر دهد. به عنوان نمونه می توان به قوم یونس اشاره کرد که با توبه توانستند عذاب را از سر خود رفع کنند و نجات یابند:

فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَىٰ حِينٍ ﴿يونس: ٩٨﴾

چرا هيچ شهرى نبود كه [اهل آن‌] ايمان بياورد و ايمانش به حال آن سود بخشد؟ مگر قوم يونس كه وقتى ايمان آوردند، عذاب رسوايى را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم، و تا چندى آنان را برخوردار ساختيم.

پس ایمان و عمل صالح می تواند تقدیر را تغییر دهد و آن عذابی که برای قوم یونس از جانب الله مقرر شده بود را رفع کند.

نتیجه

الله عالم بر گذشته و حال و آینده است و همه چیز را از قبل مقدر کرده است. لیکن این انسان است که با ایمان و عمل صالح می تواند نظر خداوند را تغییر دهد و مانند قوم یونس تقدیر عذاب را برطرف کند. بنابراین، عهد و وفای به عهد الهی، محوریت تغییر تقدیر است چه در زندگی دنیا و چه در آخرت:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿التحريم: ٨﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به درگاه الله توبه‌اى راستين كنيد، اميد است كه پروردگارتان بديهايتان را از شما بزدايد و شما را به باغهايى كه از زير [درختان‌] آن جويبارها روان است درآورد. در آن روز الله پيامبر [خود] و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند خوار نمى‌گرداند: نورشان از پيشاپيش آنان، و سمت راستشان، روان است. مى‌گويند: «پروردگارا، نور ما را براى ما كامل گردان و بر ما ببخشاى، كه تو بر هر چيز توانايى.»

بوسیله ی
ممنون
با استناد به کدام کلام الهی میفرمایید خداوند سبحان از اینده عمل ما اگاهی دارد ؟
علم الله شامل هم قدماست و هم شامل آیندگان:
وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ ﴿الحجر: ٢٤﴾

من فردا می خواهم ناهار آبگوشت بخورم. بنظر شما آیا الله الان از این آینده و عمل من در آینده علم دارد یا خیر؟

إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿النحل: ٢٨﴾
+4 امتیاز

آیات دیگری نیز در کتاب مقدس نشان می دهد که انسان بواسطه معاهده ای که با خداوند دارد می تواند "تقدیر" خود را تغییر دهد. 

در کتاب حزقیال باب 33 خداوند می فرماید :

 ۱ خداوند به من فرمود:  ۲ «ای انسان فانی، به قوم خود هشدار بده: اگر من ارتشی به این سرزمین بیاورم، و مردم شخصی را از میان خود برای دیده‌بانی برگزینند  ۳ و اگر دیده‌بان آمدن ارتش را دیده، شیپور را به صدا درآورد و به مردم هشدار دهد  ۴ و اگر کسی صدای شیپور را بشنود و به آن توجّه نکند، او در جنگ کشته خواهد شد. بنابراین خونش برگردن خودش خواهد بود.  ۵ او خودش مقصّر است، زیرا اگر توجّه می‌کردند، می‌توانستند فرار کنند.  ۶ امّا اگر دیده‌بان آمدن ارتش را ببیند و شیپور را به صدا درنیاورد و به مردم هشدار ندهد، دشمن به آنها حمله خواهند کرد و مردم گناهکار را خواهد کشت ولی من خداوند، دیده‌بان را مسئول مرگ آنها خواهم دانست.  ۷ «پس ای انسان فانی، تو را به دیده‌بانی قوم اسرائیل بر می‌گزینم. هرگاه سخنی از دهان من می‌شنوی باید از سوی من به ایشان هشدار بدهی  ۸ اگر به اشخاص پلیدی بگویم: شما ای شریران یقیناً خواهید مُرد و تو سخن نگویی و آن مردان پلید را هشدار ندهی تا راه خود را عوض کنند، آن مردان پلید در گناه خود خواهند مُرد، امّا تو مسئول مرگ ایشان خواهی بود.  ۹ امّا اگر تو به آن مردان پلید هشدار دادی تا از راه خود بازگردند و ایشان از راه خود بازنگردند، ایشان در گناه خود خواهند مُرد ولی تو جان خود را نجات داده‌ای.

 ۱۳ اگر به نیکوکاری قول حیات بدهم، امّا او فکر کند که کارهای نیکوی او کافی است و شروع به گناه ورزیدن کند، من هیچ کدام از کارهای نیکوی او را به یاد نخواهم آورد. او به خاطر گناهان خودش خواهد مرد.  ۱۴ اگر به شخص شریری هشدار بدهم که خواهد مرد، امّا او از شرارت خود باز ایستد و آنچه را نیکوست انجام دهد؛  ۱۵ برای نمونه اگر او وام خود را پرداخت کند، آنچه را دزدیده است بازگرداند و گناه نکند و قوانینی را که حیات می‌بخشد پیروی نماید، وی به راستی زنده خواهد ماند و نخواهد مُرد.  ۱۶ هیچ کدام از گناهانی که مرتکب شده علیه او به یاد آورده نخواهد شد. او آنچه را که راست و نیکوست است، انجام داده و زنده خواهد ماند. 

بوسیله ی
خیلی ممنون.
...