و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

سلام، دینداران می گویند وقتی پدری، مرتکب قتل فرزندش میشه، قصاص نمیشود. چرا؟

با اینکه قرآن فرموده: 

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿المائدة: ٤٥﴾

و در بر بنی اسرائیل مقرر كرديم كه جان در مقابل جان، و چشم در برابر چشم، و بينى در برابر بينى، و گوش در برابر گوش، و دندان در برابر دندان مى‌باشد؛ و زخمها [نيز به همان ترتيب‌] قصاصى دارند. و هر كه از آن [قصاص‌]درگذرد، پس آن، كفاره [گناهان‌] او خواهد بود. و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده‌اند، آنان خود ستمگرانند.

در کلی و عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

مطابق آیه 178 سوره بقره، هر کس (هر کس یعنی هر کس بدون استثناء) که مرتکب قتل عمد شود باید مورد قصاص قرار بگیرد. قصاص نیز به معنای پیگیری است و قرآن فرموده طی پیگیری یا باید فرد قاتل کشته شود یا اگر ولی دم بخواهد گذشت کند، قاتل می تواند مورد عفو قرار بگیرد. قبلا در پست مربوط به قصاص از منظر قرآن به این پرسش جواب داده شده است.

هیچ آیه ای از قرآن برای قاتلین اعم از اینکه پدر یا مادر یا خواهر یا برادر باشند، هیچگونه استثنایی قائل نشده است. 

کسانیکه ادعا می کنند پدر بواسطه پدر بودن می تواند دخترش را بقتل برساند، یا اصلا قرآن را مطالعه نکرده اند یا با آیات وحی دشمنی دارند و می خواهند عمدا مردم را از کلام وحی منحرف کنند. 

بوسیله ی
استدلالی توسط این افراد وجود دارد که چون پدر ولی دم است میتواند از قصاص خود بگذرد. جواب به این استدلال چیست؟
...