و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
سید چه کسی است ؟

با توجه به قرآن سید چه کسی است ؟ آیا فقط به فرزندان پیامبر اسلام سید میگویند ؟ یا پیامبران دیگر (مانند یحیی نبی - آل عمران آیه ۳۹) نیز سید هستند و پیروان یا نوادگانش سید محسوب میشدند؟

در کتاب مقدس سیدی وجود داشته یا آیاتی هست؟

و برتری مذهبی محسوب نمیشود (فرق گذاشتن و نابرابری) ؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

واژه سید ساخت مذاهب هیچ جایگاهی در قرآن ندارد و برای فهم کلمات لسان وحی باید آن واژه را در ما انزل الله مورد بررسی قرار دهیم تا با مواضع صحیح آن آشنا شویم نه تعریف مذاهب و لغت نامه های خارج کلام. سید از ریشه س+ی مشتق شده، به آیات زیر توجه کنید:

בטרם יבינו {סירתיכם} אטד כמו חי כמו חרון ישערנו׃
بطرم یبینو {سیرتیکم} اطد کمو حی کمو حرون یشعرنو

قبل از آنکه دیگهای شما آتش خارها رااحساس کند.  آنها را چه تر و چه خشک خواهدرفت (مزامیر 58:9)
                                        ,
נשבע אדני יהוה בקדשו כי הנה ימים באים עליכם ונשא אתכם בצנות ואחריתכן {בסירות} דוגה׃
نشبع ادنی یهوه بقدشو کی هنه یمیم بایم علیکم ونشا اتکم بصنوت واحریتکن {بسیروت} دوجه

یهوه به قدوسیت خود قسم خورده است که اینک ایامی بر شما می‌آید که شما را با غلها خواهند کشید و باقی ماندگان شما را با قلابهای ماهی (عاموس 4:2)


מואב {סיר} רחצי על אדום אשליך נעלי עלי פלשת אתרועע׃
مواب {سیر} رحصی عل ادوم اشلیک نعلی علی فلشت اتروعع

موآب ظرف شست وشوی من است، و بر ادوم نعلین خود را خواهم‌ انداخت و بر فلسطین فخر خواهم نمود (مزامیر 108:9)
                                        ,
ויהי דבר יהוה אלי שנית לאמר מה אתה ראה ואמר {סיר} נפוח אני ראה ופניו מפני צפונה׃
ویهی دبر یهوه الی شنیت لامر مه اته راه وامر {سیر} نفوح انی راه وفنیو مفنی صفونه

پس کلام یهوه بار دیگر به من رسیده، گفت: «چه چیز می‌بینی؟» گفتم: «دیگی جوشنده می‌بینم که رویش از طرف شمال است» (ارمیا 1:13)

تمامی آیات فوق از ریشه "سی" مشتق شده اند و عملکرد سی به چیزی یا کسی اشاره دارد که چیزهایی یا کسانی را در احاطه و فرمان خود دارد و از آنها محافظت می کند، با توجه به توضیحات فوق به بررسی واژه سید در قرآن می پردازیم:

وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿یوسف:25﴾
و آن دو به سوى در بر يكديگر سبقت گرفتند و [آن زن] پيراهن او را از پشت بدريد و در آستانه در آقاى آن زن را يافتند آن گفت كيفر كسى كه قصد بد به خانواده تو كرده چيست جز اينكه زندانى يا [دچار] عذابى دردناك شود 

با توجه به آیه بالا و گزارشات تورات در مورد اینکه آقای یوسف از سرداران افواج دولت آن زمان بوده مشخص می شود که سید در واقع عملکرد این فرد را نشان می دهد زیرا تمام اموال خود را در احاطه دارد و از آن محافظت می کند. و در واقع معنی و مصداق سید را باید در آیه مورد نظر و کانتکس آن مورد بررسی قرار دهیم.

فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿آل عمران۳۹﴾
پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مى‏ دهد

نتیجه: در این آیه به عملکرد یحیی اشاره می شود که با توجه به توضیحات مبسوط انجیل در مورد عملکردش کاملا مشخص است که به این فرد قدرتی از جانب الله برای تعمید افراد و نبوت داده شده است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...