و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

منظور از بدر در آیات ذیل چه میتواند باشد:

«و لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذله فاتقوالله لعلکم تشکرون. اذ تقول للمومنین ان یکفیکم ان یمدکم ربکم بثلاثة آلاف من الملائکة منزلین. بلی ان تصبروا و تتقوا و یاتوکم من فورکم هذا یمدکم ربکم بخمسة آلاف من الملائکة مسومین.

و خداوند شما را به بدر نصرت داد زمانی که به ذلت افتاده بودید، پس پروا کنید و شکر او را به جای آورید. همان زمان که به مومنین گفتی آیا کفایت تان می کند که خداوند با ارسال سه هزار ملائکه به شما یاری دهد؟ بله اگر صبر پیشه کنند و متقی باشند و شتاب زدگی نکنند، چنان است که خداوند با پنج هزار فرشته ی صاحب نشان به مدد آن ها آمده باشد». (آل عمران، ۱۲۳تا ۱۲۵)

و یا حنین آیات ذیل از سوره توبه :

لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ [٩:٢٥] 

خداوند شما را در جاهای زیادی یاری کرد (و بر دشمن پیروز شدید)؛ و در روز حنین (نیز یاری نمود)؛ در آن هنگام که فزونی جمعیّتتان شما را مغرور ساخت، ولی (این فزونی جمعیّت) هیچ به دردتان نخورد و زمین با همه وسعتش بر شما تنگ شده؛ سپس پشت (به دشمن) کرده، فرار نمودید! ﴿٢٥﴾  

ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ [٩:٢٦] 

سپس خداوند «سکینه» خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد؛ و لشکرهایی فرستاد که شما نمی‌دیدید؛ و کافران را مجازات کرد؛ و این است جزای کافران!

مشخص است که حدیث بازان و روایت تراشان از هر کلمه در قرآن سوء استفاده میکنند ولی آیا میتوان توضیحی در خصوص کلمات "بدر" و "حنین" داد؟

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

پیرامون بدر:

بد (בד) در لسان وحی به عملکرد منفرد و تنها شدن دلالت دارد:

پاسبانی می‌کنم ومثل گنجشک بر پشت بام، منفرد گشته‌ام (مزامیر فصل 102 آیه 7)

بدر به فرد یا افرادی اشاره دارد که در حالت تنهایی، تک یا پراکنده به سر می برند.

بنابراین در آیات 123 الی 128 سوره آل عمران الله به مومنان دست تنها بودنشان (بدر) را متذکر شده است. به عبارت "و انتم اذله" دقت کنید. و اینکه در آیه بعد می خوانیم که الله ایشان را به سپاه پنج هزار نفری از ملائکه یاری می نماید. 

پیرامون حنین:

ریشه خن/حن در لسان وحی به عملکرد احاطه کردن چیزی دلالت دارد.

مشتق حنین به حالتی که چیزی با چیزی احاطه شود (عرصه تنگ گردد) دلالت دارد.

لَقَد نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ

الله شما را در جاهای زیادی یاری کرد و در روزی که عرصه تنگ شد؛ در آن هنگام که فزونی جمعیّتتان شما را مغرور ساخت، ولی (این فزونی جمعیّت) هیچ به دردتان نخورد و زمین با همه وسعتش بر شما تنگ شده؛ سپس پشت (به دشمن) کرده، فرار نمودید!

نمونه هایی اینچنین یادآوری می کند که لسان وحی، لسان تشریح و توضیح عملکرد هاست و عملکرد کلمات در خود آن آیه، اطراف آن، یا سوره های دیگر یا کتب دیگر بیان شده است. 

بوسیله ی
...