و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
خداوند در آیه 33 سوره احزاب میفرماید :

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا [٣٣:٣٣]
 اى اهل بيت، خدا مى‌خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد.

آیا این آیه بر عصمت دلالت میکند؟
در معصومیت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

"تطهیر"(پاک کردن) و "اذهاب الرجس" (زدودن پلیدیها) به معنای معصوم بودن از گناه نیست. برای فهم بیشتر به بررسی آیات دیگر میپردازیم .

وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَالِحاً وَآخَرَ سَیِّئاً عَسَى اللّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ * خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (توبه 102 و 103)

و گروهى دیگر، به گناهان خود اعتراف کردند; و کار خوب و بد را به هم آمیختند; امید مى‏رود که خداوند توبه آنها را بپذیرد; به یقین، خداوند آمرزنده و مهربان است!. از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زکات) بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آنها دعا کن; که دعاى تو، مایه آرامش آنهاست; و خداوند شنوا و داناست.

افرادی که آیه فوق به آنها پرداخته ، گروهی هستند که مرتکب گناه شده‌اند، پس اگر «تطهیر» به معنی عصمت می‌بود به این گناهکارانی که به گناه خود اعتراف کردند و بعضی کار شایسته و بعضی کار ناشایست انجام داده‌اند اطلاق نمی‌شد.

نمونه ای دیگر:

لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا ۚ لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ ۚ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (توبه 108)

هرگز در آن مسجد نمازمگزار. مسجدى كه از روز نخست بر پرهيزگارى بنيان شده شايسته‌تر است كه در آنجا نماز كنى. در آنجا مردانى هستند كه دوست دارند پاكيزه باشند، زيرا خدا پاكيزگان را دوست دارد.

اگر تطهیر به معنای معصومیت باشد ، پس همه نمازگزاران در مساجد خداوند معصوم هستند.

خداوند بعد از آنکه از همبستری با زنان در حال حیض نهی کرد، فرمود:

...إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (بقره 222)

خداوند، توبه‏ کنندگان را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد.

یا خداوند میفرماید:

...وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ (انفال 11)

....و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند; و پلیدى شیطان را از شما دور سازد; و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد!»

. کلمه «رجز» و «رجس» به هم نزدیک هستند و «یطهرکم» در هر دو آیه یک معنی دارد. با وجود این ، این افراد از گناه معصوم نبوده‌اند. 

و خداوند خطاب به همه مسلمانان می‌فرماید:

...مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (مائده 6)

خداوند نمیخواهد مشکلى براى شما ایجاد کند; بلکه مى‏خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید; شاید شکر او را بجا آورید.

پس کلمه "تطهیر" را نمی‌توان به عصمت تفسیر کرد، چون اگر به معنی عصمت باشد مفهوم مخالف آن ،چنین می‌شود که مؤمنان از گناه معصوم هستند و هیچ کس چنین نگفته است. بنابراین، ایه 33 سوره احزاب نیز بدیهی است که بر عصمت دلالت نمیکند  بلکه اساسا در قرآن کریم و تورات و انجیل مفهومی بنام عصمت وجود ندارد. 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
نوشته بعد از توبه تطهیر است پس نمیتوانید بگویید تطهیر به معنی عصمت نیست.زیرا درآیه اول که گفتید نوشته بعد از توبه پس میتواند به معنی عصمت باشد.درمورد آیه اول میگویم که گذاشتید.
فکر کنم در معنی عصمت دچار اشتباه شده باشید. عصمت به معنی عاری از گناه است . اگر این آیه به عصمت اشاره نمیکند چرا اول آیه به اعتراف گناهان پرداخته(وَآخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ)؟ پس این افراد گناه مرتکب شدند که این خود نشان دهنده این است که به جرئت میشود گفت که تطهیر به معنی عصمت نیست.
...