و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

منظور از تقطعون السبیل در ایه ۲۹ سوره عنکبوت چیست؟  

ائنکم لتاتون الرجال و تقطعون السبیل و ...

ممنون

در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

سبیل همان راهی است که در دستورات الهی مشخص و معین شده است. به فرموده قرآن کافران سبیل دستورات الهی را نادیده می گیرند و در سبیل طغیان و خودمحوری حرکت می کنند:

سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِن يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿الأعراف: ١٤٦﴾

به زودى كسانى را كه در زمين، بناحق تكبّر مى‌ورزند، از آياتم رويگردان سازم [به طورى كه‌] اگر هر نشانه‌اى را بنگرند، بدان ايمان نياورند، و اگر راه صواب را ببينند آن را برنگزينند، و اگر راه گمراهى را ببينند آن را راه خود قرار دهند. اين بدان سبب است كه آنان آيات ما را دروغ می انگارند و غفلت ورزيدند.

بنابراین، تکذیب کردن آیات و دستورات الله، سبب خروج از سبیل رشد الهی می گردد و باعث می گردد که فرد در سبیل طاغوت قرار گیرد.

نتیجه:

منظور از عبارت "تقطعون السبیل" در آیه 29 سوره عنکبوت که خطاب به قوم لوط می باشد، اشاره به قطع کردن دستورات الهی است که در آن مورد بخصوص به همجنس بازی قوم لوط دلالت دارد. این در حالی است که از خلقت آدم، حکم الهی به آمیزش زن و شوهر دلالت داشته و لذا کسانیکه این حکم را زیرپاقرار می دهند و به همجنس بازی می پردازند، جزو کسانی هستند که سبیل شیطان را اتخاذ کرده و سبیل الهی را قطع کرده اند. 

بوسیله ی
...