و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در سوره اعراف ایه ۴۶ امده است: 

وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا

منظور از سراج منیر چه کسی است؟ و معنی آن چیست؟ 

در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

به آیات قبل و بعد توجه کنید:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ إِنَّآ أَرْسَلْنَـٰكَ شَـٰهِدًۭا وَمُبَشِّرًۭا وَنَذِيرًۭاوَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذْنِهِۦ وَسِرَاجًۭا مُّنِيرًۭاوَبَشِّرِ ٱلْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ فَضْلًۭا كَبِيرًۭا (سوره احزاب آیات 45 تا 47)

اى پيامبر، ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستاديم، و دعوت‌كننده به سوى الله به فرمان او، و چراغى تابناك.و مؤمنان را مژده دِه كه براى آنان از جانب خدا بخشايشى فراوان خواهد بود.

ملاحظه می شود که عبارت "سراجا منیرا" مانند عبارات دیگر چون "شاهدا و مبشرا و نذیرا" وجه تسمیه "النبی" می باشد. نبی به کسی گفته می شود که از جانب الله اخبار غیب را دریافت می کند که بر او نازل شده است: 

وَلَوْ كَانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالنَّبِيِّ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِيَاءَ وَلَٰكِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿المائدة: ٨١﴾

و اگر به الله و نبی و آنچه كه به سویش نازل شد ايمان مى‌آوردند، آنان را به دوستى نمى‌گرفتند، ليكن بسيارى از ايشان نافرمانند.

بنابر آیات فوق، الله مستقیم با تک تک انسانها تکلم نمی کند. بلکه نبی یا انبیایی را مبعوث می کند و بواسطۀ کلامی که بر ایشان نازل میکند، دستورات هدایتگر کتاب خویش را بر ما نازل می گرداند. هر کس که از دستورات کتاب الله که آن نبی از جانب الله دریافت کرده و به ما ابلاغ می کند تبعیت کند، رستگار است. از اینروست که انبیاء بسان چراغی روشن در تاریکی راه هستند. 

نتیجه

تک تک انبیاء منجمله محمد نبی، "سراج منیر" یعنی چراغی روشن هستند. چرا که الله کلام کتاب الهی خویش را بر این انبیاء نازل می گرداند و ایشان به بشریت آنرا ابلاغ می کنند. چنین مقرر است که اگر کسی از کلام کتاب الله که بر نبی نازل شده اطاعت کند، رستگار است. امروز همه انبیاء مرده اند. لیکن کلامی که بر ایشان نازل شده امروز پیش روی من و شماست. آیا از آن اطاعت می کنیم؟ یا بدنبال مشتی یاوه گویی ها و اباطیل دست نوشته این و آن می رویم؟! 

بوسیله ی
...