و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
در شهر و یا کشوری که زندگی میکنیم قوانینی در همه حوزه های اجتماعی اجرا و جاری است که باید رعایت کنیم

اول اینکه رعایت کردن  و یا رعایت نکردن قوانین انسانی واجب هست یا نه؟ و اگر در جایی شاید شاید برخلاف قوانین الهی باشد ان‌وقت بایستی چکار کنیم؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

دایرۀ دین محدود به آیاتی است که الله در کتاب برای ما نازل کرده است، نه چیزی فراتر و نه چیزی کمتر:

بر کلامی که من به شما امر می‌فرمایم چیزی میفزایید و چیزی از آن کم منمایید، تا اوامر یهوه خدای خود را که به شما امر می‌فرمایم، نگاه دارید (تورات صحیفه تثنیه فصل 4 آیه 2)

بنابراین مطابق آیات کلام وحی مبنای رستگاری، دستورات پروردگار است نه قوانین دست ساز بشر که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است:

اتَّبِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ ﴿الأعراف: ٣﴾

تبعیت کنید از آنچه از جانب الله بر شما نازل شده و از اولیایی بغیر از الله تبعیت نکنید، چه اندک پند میگیرید! 

بطوریکه قرآن می فرماید: 

... وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ﴿المائدة: ٤٤﴾

... و هر کس که بر اساس آنچه الله نازل کرده حکم نکند پس ایشان همان کافران هستند

نتیجه

مبنای رستگاری در دنیا و آخرت، دستورات الله در کلام وحی است نه قوانین دست ساز بشر. بدیهی است که اگر قانونی در هر نقطه ای از این زمین، در تخالف با آیات کلام وحی باشد، باید از آن اعراض نمود. اما اطاعت از قوانینی که مربوط به دایرۀ دستورات آیات وحی نمی شوند، بدیهی است که بلا اشکال است. چرا که آن قوانین هیچگونه تخالف و تناقضی با رهنمودهای کلام وحی ندارند و هر کس بنا به کشوری که در آن زندگی می کند، از آنها تبعیت می کند. بنابراین، ملاک و ترازوی تشخیص اینکه کدام حکم با دین در تناقض است، صرفا آیات پروردگار در کتاب هایش است، نه چیزی غیر. 

بوسیله ی
سلام علیکم
ادمین گرامی
کسانی که پیرو تورات هستن چطور الان میتونن احکام تورات را پیاده کنن وقتی قانون اساسی اون کشور چنین اجازه به این افراد نمیدهد؟
با سلام. مطابق قرآن (و انجیل) اگر کسی تا به امروز به مسیح و کلامی که بر مسیح نازل شده ایمان نیاورده است، عملا کافر است و دیگر جزو اهل کتاب نیست! از اینرو ملاک شریعت اهل کتاب انجیل است نه احکام تورات! در این خصوص به پست ذیل مراجعه فرمایید:
https://www.noorpods.com/?qa=4172/%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%84
...