و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
طبق تورات و قران چه کسانی در ساخت معبد سلیمان دخیل بودند؟

در سوره سبا ایه ۱۲ حرف از کمک جنیان به میان امده است

ایا مردمان عادی هم دخیل بودند؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

بله. مطابق آیات قرآن، خداوند جنیان را برای سلیمان مسخر گردانید و ایشان از اوامر سلیمان که پادشاه منصوب شده از جانب الله بود، اطاعت می کردند:

فَسَخَّرْنَا لَهُ ٱلرِّيحَ تَجْرِى بِأَمْرِهِۦ رُخَآءً حَيْثُ أَصَابَ وَٱلشَّيَـٰطِينَ كُلَّ بَنَّآءٍۢ وَغَوَّاصٍۢ وَءَاخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِى ٱلْأَصْفَادِ هَـٰذَا عَطَآؤُنَا فَٱمْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍۢ (سوره صاد، آیات 36 تا 39)

پس باد را در اختيار او قرار داديم كه هر جا تصميم مى‌گرفت، به فرمان او نرم، روان مى‌شد. و شيطانها را [از] بنّا و غواص، و دیگران را كه جفت جفت با زنجيرها به هم بسته بودند [تحت فرمانش درآورديم‌]. [گفتيم:] «اين بخشش ماست، [آن را] بى‌شمار ببخش يا نگاه دار.

وَلِسُلَيْمَـٰنَ ٱلرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌۭ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌۭ ۖ وَأَسَلْنَا لَهُۥ عَيْنَ ٱلْقِطْرِ ۖ وَمِنَ ٱلْجِنِّ مَن يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِۦ ۖ وَمَن يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ ٱلسَّعِيرِ يَعْمَلُونَ لَهُۥ مَا يَشَآءُ مِن مَّحَـٰرِيبَ وَتَمَـٰثِيلَ وَجِفَانٍۢ كَٱلْجَوَابِ وَقُدُورٍۢ رَّاسِيَـٰتٍ ۚ ٱعْمَلُوٓا۟ ءَالَ دَاوُۥدَ شُكْرًۭا ۚ وَقَلِيلٌۭ مِّنْ عِبَادِىَ ٱلشَّكُورُ (سوره سبا آیات 12 و ١٣)

و باد را براى سليمان [رام كرديم:] كه رفتن آن بامداد، يك ماه، و آمدنش شبانگاه، يك ماه [راه‌] بود، و معدن مس را براى او ذوب [و روان‌] گردانيديم، و برخى از جن به فرمان پروردگارشان پيش او كار مى‌كردند، و هر كس از آنها از دستور ما سر برمى‌تافت، از عذاب سوزان به او مى‌چشانيديم. براى او هر چه مى‌خواست: از محراب ها و مجسمه‌ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه‌ها و ديگهاى چسبيده به زمين مى‌ساختند. اى خاندان داوود، شكرگزار باشيد. و از بندگان من اندكى سپاسگزارند. (13)

لیکن در صحف انبیاء بنی اسرائیل به این موضوع هیچ اشاره ای نشده است.

در صحیفه اول پادشاهان اشاره شده که سلیمان فردی به نام حیرام را از صور انتخاب کرد و او را به کارهای ساخت مسجد گماشت:

و سلیمان پادشاه فرستاده، حیرام را از صورآورد. و او پسر بیوه‌زنی از سبط نفتالی بود وپدرش مردی از اهل صور و مسگر بود و او پر ازحکمت و مهارت و فهم برای کردن هر صنعت مسگری بود. پس نزد سلیمان پادشاه آمده، تمامی کارهایش را به انجام رسانید (صحیفه اول پادشاهان فصل 7 آیات 13 و 14)

اما در هیچ آیه ای از عهدعتیق به مشارکت جنیان در این امر اشاره نشده است. 

نتیجه

آیات صحف انبیاء بنی اسرائیل و قرآن نشان می دهد که در فرایند ساخت مسجدالاقصی یا همان معبد اول، هم انسان ها و هم جنیان مشغول به کار بودند. این را باید مد نظر گرفت که ساخت معبد 7 سال بطول انجامید (صحیفه اول پادشاه فصل 6 آیه 38) و قطعا نیروی کار بسیار بزرگی در این اثنا از جن و انس مشغول به کار بودند. 

بوسیله ی
...