و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

آیا اسلام نظام پولی  واحد و مشخصی در حوزه بیع " داد و ستد " برای امورات اقتصادی مسلمین لحاظ نموده یا خیر؟

 و با عنایت به اینکه در قرآن مبین به   " ورق " و " دینار "  اشاره  گردیده، آیا این مهم به معنای اثبات مشروعیت اوراق بها دار و ضرب پول  با ارزش مشخص و مساوی  در کلیه جوامع اسلامی  میباشد یا خیر؟

وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْ قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿الكهف: ١٩﴾

وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿آل‌عمران: ٧٥﴾

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

پول در وجه کاغذی یا سکه ضرب شده صرفا وسیله ایست قراردادی برای تبادل کالاها و خدمات و فی نفسه هیچ مشکلی ندارد.

آنچکه مشکل ساز است، ضرب ربوی پول است.

ضرب ربوی پول چیست؟

اگر ضرابخانه (بانک مرکزی) به اضای ضرب 1 واحد پول و استقراض آن به مصرف کننده (بانکها و مردم) ارزشی بیش از آن 1 واحد را مطالبه کند آن ضرب را اصطلاحا ضرب ربوی پول می گویند. مثلا اگر بانک مرکزی و ضرابخانه اش، 500 واحد پول را قرض بدهد و در ازای استقراض، 510 واحد را مطالبه کند، این را ضرب ربوی می گویند. اما اگر بانک مرکزی در ازای آن همان 500 واحد را مطالبه کند (نه حتی 1 درصد بیشتر) در این صورت هیچ مشکلی ندارد.

مکانیزم تولید پول در همه کشورها به صورت ضرب ربوی پول است و بانک های مرکزی در دنیا پول و نقدینگی را به صورت ربوی به سیستم تزریق می نمایند. همین امر باعث شده که بانک مرکزی از بانک های عامل ربا بگیرد و بانکها از صنایع و مردم و مردم از همدیگر ربا بگیرند و این سلسله ربوی، از همان ضرب پول ربوی آغاز می شود.

پس ضرب پول فی نفسه بسیار کارا و تسهیل کنندۀ تبادل است اما آنچکه مشکل ساز است تولید پول از طریق مکانیزم ضرب ربوی است که مادر همه مشکلات است. 

بوسیله ی
...