و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

آیه زیر به عنوان ادله بی سوادی محمد مورد استناد قرار می گیرد. آیا اینجا منظور از نخواندن کتاب، نخواندن کتب من قبل و منظور از ننوشتن خط، عدم کتابت وحی است یا به معنی بی سوادی محمد است؟

 وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴿العنكبوت: ٤٨﴾

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

با توجه به اینکه در آیه قبل (47) کلمه کتاب دو بار و هر بار در اشاره به وحی بکار رفته و با توجه به ضمیر "هو" در آیه بعد (49) و با توجه به اشاره کلمه کتاب در آیه (51) به وحی الهی، کاملا مشخص است که منظور از کتاب در آیه 48 همان کلام نازل شده از سوی الله است و منظور از خطاطی نکردن آن، صرفا عدم کتابت وحی می باشد و این آیه هیچ ارتباطی به بی سوادی محمد نبی ندارد. بلکه برعکس:

در قرآن به صراحت اشاره شده که کافران به واسطه کتابت کلام وحی و املای آن  به محمد انگ اسطوره نویسی می زدند. این به تنهایی اثبات می کند که کتابت وحی به دست خود محمد نبی صورت پذیرفته و نه فردی غیر، به طوری که محمد نبی بواسطه کتابت و املای وحی متحمل زخم زبان های دیگران می گردیده:

وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿الفرقان: ٥﴾

و گفتند افسانه های پیشینیان است که آنها را کتابت کرده پس آن بر او صبح و شب املاء میشود

پس محمد نبی بهیچ وجه بی سواد نبوده بلکه همانطور که در آیات دیگر فرموده او صرفا از کلام وحی و کتاب های پیشین بی اطلاع بوده است.

فی الواقع محمدی که در قرآن به تصویر کشید ه شده با محمد بی سوادی که شیعه و سنی آنرا ساخته زمین تا آسمان تفاوت دارد. 

بوسیله ی
به نظر می رسد ضمیر ه در ( لا تخطه ) به قرآن بر می گردد پس نوشتن قرآن توسط محمد نبی که کافران در ایه فوق ادعا کرده اند باطل به نظر می رسد.
ترجمه ایه به صورت زیر است:
و نبودی بخوانی قبل از قرآن کتابی را (تورات، انجیل و ...)  و نه بنویسی قرآن را

پس ایه فوق کتابت قرآن را توسط رسول الله انکار می کند همچنین خواندن تورات و انجیل را هم توسط رسول الله قبل از قرآن انکار می کند ولی آیات دیگری در قرآن هست که خواندن قرآن را تصدیق می کند. پس کتابت نکردن قرآن به تنهایی و نخواندن کتاب های قبل از قرآن دلیل بر بی سوادی محمد نبی نیست و نمی توان به طور یقین گفت که محمد نبی بی سواد بوده است
با سلام. خیر. ضمیر ه در لا تخطه به "من قبله من کتاب" برمیگردد.
...